Äldre version av webbläsare!
För en bättre upplevelse behöver du uppdatera din webbläsare. Kolla efter senaste versionen: Chrome Firefox Opera Safari (only Mac)
Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Svea Bank AB erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på Webbplatsen samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ och eventuella tillkommande kostnader här. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.
Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. För avtalet om betalning gäller dessa villkor.
1.1 Vid betalning med faktura samarbetar Nordiska Fönster i Ängelholm AB (”Webbplatsen”) med Svea Bank AB.
1.2 För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Faktura erbjuds endast till privatpersoner som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
1.3 Kreditprövning sker i samband med genomfört köp mot faktura. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig som kund.
1.4 Betalningstiden är 14 dagar för konsument och 30 dagar för företag.
1.5 Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med f.n. 12 % per månad.
1.6 Återbetalning av obetald faktura regleras mot kvarvarande belopp. Om fakturan som ska regleras är betalad kommer återbetalning ske till bankkonto av Svea Bank AB.
1.7 I de fall utcheckning via Svea inte är möjlig kan vi efter kontakt med säljare och godkänd kreditupplysning erbjuda 30 dagars faktura via Resurs Bank.
2.1 Vid betalning med delbetalning samarbetar Webbplatsen med Svea Bank AB.
2.2 För att handla mot delbetalning måste du ange ditt personnummer. Delbetalning erbjuds endast till personer som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
2.3 Kreditprövning sker i samband med genomfört köp mot delbetalning. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig som kund.
2.4 Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i samband med köp.
2.5 Eventuell uppläggningsavgiften betalas på första inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
Delbetalning upp till 50 000 kr | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviavgift |
3 Månader | 0% | 195 kr | 45 kr |
6 Månader | 0% | 295 kr | 45 kr |
12 Månader | 0% | 395 kr | 45 kr |
Delbetalning upp till 150 000 kr | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviavgift |
18 Månader | 9,5% | 395 kr | 45 kr |
24 Månader | 9,5% | 395 kr | 45 kr |
36 Månader | 9,5% | 495 kr | 45 kr |
48 Månader | 9,5% | 495 kr | 45 kr |
60 Månader | 9,5% | 495 kr | 45 kr |
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98 %. Eventuell återbetalning av delbetalning regleras normalt mot kvarvarande belopp.
3.1 Webbplatsen erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB som är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard)
3.2 Vi accepterar inte kort som är utfärdade i utländsk bank.
3.3 Inga kortuppgifter sparas av Webbplatsen, kortköpen sker direkt hos Svea Bank AB och all information är krypterad enligt gällande standarder.
3.4 Eventuell återbetalning sker alltid till det kort som användes vid beställning.
4.1 Förskottsbetalning görs till Webbplatsens bankgiro.
4.2 Order mot förskottsbetalning administreras först när betalning är mottagen av Webbplatsen. Detta tar normal 2-3 bankdagar.
4.3 Återbetalning på förskottsbetalning till bankkonto. Kontouppgifter lämnas av säkerhetsskäl skriftligen i samband med eventuell återbetalning.
Hämtning av er beställning är kostnadsfri från vårt lager i Ängelholm. Er order är emballerad på pall och därför behövs släp eller liknande för transport. Detta är för att minimera risken för transportskada av era produkter. Tidsbokning krävs för avhämtning, då behöver ni även tala om vilket ordernummer ni har på er beställning. Order som ej avhämtas lagerförs max 7 dagar från avisering, därefter debiteras 150 SEK inkl moms / dygn. Detta för att kunna ge dig som kund bästa och snabbaste service vid avhämtning av er order. Vi avhämtning skall ordererkännande medtagas och visas upp för lagerpersonalen. Ingen order lämnas ut om ovan inte uppfylls. Avhämtning på vårt lager gäller inte för lagerförda produkter.
Viktigt är att ni kontrollerar er order vid avhämtning och avsynar godset med vår personal innan ni signerar. Signeringen betyder att ni som köpare godkänner er beställning och risken för varan går över till dig som köpare.
Lagret är öppet för avhämtning Mån-Fre 07.00-16.00 (Bokning krävs) Tel: 0431-37 14 70 alt. 0431- 37 14 71
Önskas frakt till annan adress än Nordiska Fönster i Ängelholm AB skall detta vara angivet vid beställning eller på offert. Fraktkostnad ska framgå på orderbekräftelsen.
För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. För pall leverans med budbil, som har bakgavellift, krävs att avlastningsområdet är snöfritt och har betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck. Om sådant område saknas kan lossning ej ske och du som kund får då själv ombesörja hemleverans eller via säljaren köpa en ny leverans. Om detta önskas, kontakta er säljare för hjälp.
Vid gods överstigande 2280 mm bredd eller höjd skickas detta med LOK- Olossat köpare på direktbil. Det innebär att du som köpare ansvarar för lossningen från speditörens bil med den utrustning som krävs för detta.
Nordiska Fönster erbjuder inte inbärning. Väljer man att få sin order med hemlevererans så kommer speditören att leverera ordern fram till tomtgräns eller så nära som möjligt. Önskar man att få sin order levererad in på tomten så behöver man boka leverans med kranbil mot extra kostnad, vänligen kontakta våra säljare för prisförslag på detta. Du som kund ansvarar själv för att transportera godset från avlastningsplatsen till avsedd plats. Endast en avlastningsplats ingår. Nordiska Fönster ansvarar ej för bortforsling av emballage.
Vid avlastning skall mottagningskontroll utföras samt kvitteras. Se avsnitt Mottagningskontroll.
Nordiska Fönster levererar ej till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Nordiska Fönster endast leverera till närmsta kaj/hamn eller godsterminal. Köpare ansvarar själv för transport resterande sträcka.
Om du som köpare ej kan ta emot er leverans, lagerförs denne i upp till 14 dagar på speditörens terminal. Detta medför en kostnad som säljare ej ansvarar för. Denna kostnad kommer att faktureras i efterhand till köpare.
Om köpare ej hämtar ut leveransen från speditörens terminal inom 14 dagar, returneras leveransen till Nordiska Fönsters lager. Köparen är då skyldig att betala returfrakten.
När varan har lämnat Nordiska Fönster går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns se till att leveransadressen är helt korrekt.
Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din utvalda leveransadress. Leveransen sker till något av fraktbolagets utlämningsställen. Du får ett sms eller annan avisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut varan när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan.
Den förväntade leveranstiden anges på Webbplatsen och i orderbekräftelsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Den uppskattade leveranstiden som anges på Webbplatsen beräknas från den slutliga orderbekräftelsen och inte från tidpunkten när du genomförde beställningen. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar för leverans som anges på Webbplatsen och i din orderbekräftelse. Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid, har vi rätt att ta ut en kostnad som motsvarar den extra fraktkostnaden.
Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit beställningen, kontrollerat att rätt produkter har levererats och att inga skador har uppstått under transporten. Nordiska Fönster kompenserar ej för merkostnader i samband med avbokning av hantverkare eller övriga kostnader i samband med leverans.
Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager hos oss eller har längre leveranstid, eller om order innehåller produkter från olika serier eller produktkategorier kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad. För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att samleverera dina produkter i en leverans.
Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning.
Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid, har vi rätt att ta ut en kostnad som motsvarar den extra fraktkostnaden.
Det är kundens ansvar att se till att behörig person finns hemma vid leverans. Detta för att kunna kvittera godset samt att kontrollera det.
Vid leverans skall godset besiktigas utvändigt för synliga skador på emballage eller gods som eventuellt uppkommit under transporten. Drag bort skyddstejpen i hörnan för att kontrollera så att inga synliga sprickor finns.
Kontrollera karmar och bågar efter hack eller repor.
Kontrollera glasytor efter sprickor eller repor.
Kontrollera emballaget efter onormala skador.
Transportskador skall fotodokumenteras samt anmälas till chaufför vid mottagande. Notering på fraktdokument skall göras av chaufför. Kopia på fraktdokument skall överlämnas till mottagare. Transportskada enligt ovan kan ej åberopas om anmälan inte görs inom 4 dagar från mottagande.
VIKTIGT är att du kontrollerar din order enligt ovan vid mottagning och avsynar godset innan signering. Signeringen betyder att ni som köpare godkänner er beställning och risken för varan går över till dig som köpare.
Du ska förvara produkterna:
Inomhus med relativ luftfuktighet på max 55-60%
Minst 10 cm ovanför marken
Ej i direkt solljus och eventuell tejp ska tas bort för att undvika skador på ytfinishen.
Du ska innan montage:
Avemballera produkten och om produkten är smutsig rengör den med ljummet vatten för att kunna kontrollera ytor och glas. Eventuella dekaler och tejp ska tas bort för att undvika skador på ytfinishen.
Synliga fel som upptäcks när godset packas upp och som inte upptäcks direkt vid leveransmottagningen, skall omedelbart anmälas till Nordiska Fönster av köparen innan produkten monteras. Skadade och felaktiga produkter får inte monteras in utan godkännande från Nordiska Fönster och måste lagras tills utredningen är klar. Kontakta alltid Nordiska Fönster vid ovan händelse.
* Extra avgift (2 995:-)
tillkommer för skjutpartier och fönster som är bredare eller högre än 2 280 mm.